Kinderen voed je op door ze voor te bereiden om het huis te verlaten. Je geeft ze zelfvertrouwen en zorgt dat ze zelfstandig beslissingen kunnen nemen, zonder direct in grote problemen te komen. Buchu Trading is niet anders. We begonnen zonder enige kennis, klein en schaalbaar. Eerst als webshop, toen als leverancier aan theewinkels, daarna de groothandel en inmiddels leveren we aan de Duitse en Engelse thee-industrie.
Wat begon als een project om lotgenoten kennis te laten maken met Buchu en een stukje Zuid-Afrika, liep al snel behoorlijk uit de klauwen.
Het begon met de registratie bij de Kamer van Koophandel, de belastingdienst en het bouwen van een webshop www.buchuthee.nl. Dan leun je achterover, want je denk dat minimaal half Nederland hierop zit te wachten. Een week later nog steeds geen bestelling. Mijn vrouw werkt bij de KLM en die hebben onder elkaar allemaal Facebookgroepjes. Daar hebben we maar eens het bericht op geplaatst dat je niet meer naar Kaapstad of Johannesburg hoeft om heerlijke Cape Moondance Buchu thee te kopen. BAM, diezelfde avond twee bestellingen. Eén uit mijn eigen Arnhem en één uit Zeist. Ze betaalden beiden voor verzendkosten, maar ik heb ze zelf bezorgd. Enerzijds omdat ik zo blij was en het snel bij ze wilde hebben, anderzijds omdat ik toen nog in een leaseauto reed, het op de route lag en die zes euro mooi in de zak hield. Waarschijnlijk kwamen ze regelmatig in Zuid-Afrika, want ze hebben daarna nooit meer besteld. Een dag later de eerste niet-KLM bestelling en ditmaal een blijvertje. Tot op dit moment komt er van die klant om de paar maanden weer een bestelling binnen.
Skimmelberg
In 2017 trok ik mijn stoute schoenen aan en nam ik de trein naar Nürnberg, daar was de BioFach, de grootste biologische beurs van de wereld. Biofach 2017 werd uiteindelijk een nieuw vertrekpunt, ondanks de desillusies die daar op mijn pad kwamen. We waren niet biologisch en ó wat waren we een kleine speler tussen de Yogi Tea’s en Pukka’s van deze wereld. Maar om elf uur in de ochtend in een doodstille hal 4 ontmoet ik de concurrentie; Ria Slabbert van Skimmelberg. We spraken af dat ik de boerderij in maart van dat jaar zou bezoeken om kennis te maken met het product en de mensen achter Skimmelberg. De rest is geschiedenis. Biologische Skimmelberg Buchu is nu het belangrijkste product uit onze lijn. Maar eerlijk is eerlijk: we hebben veel klanten die nog nooit een druppel Buchu hebben gedronken, maar niet zonder onze Rooibos kunnen.
Groothandel
Ik kluste in die tijd ook nog een beetje bij als consultant om toch wat brood op de plank te brengen. Dat kon ook niet anders. Je weet wat een pakje theeverkoop kost, daar gaat de inkoop en transport naar Nederland en de btw vanaf. Dan kun je wel uitrekenen hoeveel pakjes thee we moeten verkopen voor een normaal modaal salaris.
Skimmelberg reageerde enthousiast op mijn voorstel om GRATIS op hun stand te komen staan om ze te helpen met hun Nederlands en Duitstalige klanten. Grote klanten zouden ze zelf doen, de kleinere die het transport te duur vonden zouden wij doen met een all-inclusive prijs. Dat concept was succesvol en we doen inmiddels ook de grotere klanten.
Beurzen
In Nederland gingen we ook aan de slag om onze naam en Buchu bekender te maken. De beurs Internationale Therapeut werd, op advies van een zakelijk klant (dank Rob), de eerste. We waren blij omdat het publiek heel goed was, een mooie mix van consument en therapeut. Daarnaast konden we ons andere Zuid Afrikaanse product, Soil biologische etherisch oliën, presenteren. We hadden de smaak te pakken gekregen en staan inmiddels ook op ‘De Nationale Gezondheidsbeurs’. We hopen heel stiekem dat we nog een leuk Zuid-Afrikaans wijnhuis aan onze portfolio kunnen toevoegen.
Waarom nu dit verhaal? Simpel, we zijn uit ons jasje gegroeid. Ik had een prima werkplek, zo tussen de Buchu en Rooibos. Het rook er altijd lekker, maar die werkplek werd alleen maar kleiner. Daarbij komt dat sinds de introductie van Corona je als bedrijf kwetsbaar wordt. Geen voorraad is geen levering en dus ook geen inkomsten. Dus gaan we verhuizen. Een echt kantoor en een nóg echter magazijn. Van 15m2 gaan we naar een indrukwekkende 100m2. Die zal op 1 oktober nog niet heel vol staan, maar we hopen die snel te kunnen vullen met nieuwe leveringen uit Zuid-Afrika. Ook nieuwe producten, maar daarover later meer.
We zijn blij en trots, maar af en toe heb ik ook een beetje pijn in mijn buik. Ze zeggen dat dat bij het ondernemen hoort.
Baie dankie
Zonder jullie steun en vertrouwen was dit niet mogelijk geweest.
Hans, Pauline en Mick
Geweldig bericht. Ik mail je morgen want ik heb ook nieuws betr. een wijnhuis
Van die beste.
Groete van een suid Afrika liefhebber uit Fryslân
Peter Andries Schoute
Beste Peter Andries,
Dank je wel voor je reactie. Ik kijk er naar uit en zie er tegen op. Praten over wijn in deze ‘Stoptober’ maand blijft lastig 🙂
Groet
Hans
Indrukwekkend! Jullie mogen heel trots zijn!!! Ik ben het ook!
Dank je wel. 😉